mandag 3. februar 2014

Hønemor på Opstad er blitt "mor" til 5 nye i dag !


 "Mor" til 5 nye lodne små !
 
Så har jammen meg 2 av hønemammaene våres klart å ruge frem 5 søte små kyllinger i dag ? eller  i går søndag !
 
 
Dette var vi så heldige å få oppleve i fjor sommer også,
da det kom søte små til verden på Opstad !
 
Matthias kommer inn og sier glad og fornøyd med et smil om munnen, vi har blitt flere !
 
Flere tenkte jeg, flere ??????
 
Flere hva da ??????
 
Katter ?
 
Selvsagt ikke mennesker !
 
For DET hadde jeg liksom klart å fått med meg, tror jeg da hihi...
 
Men neida, kyllinger :)
 
Kyllinger på vinterstid, å hei, ja da ble det 1 ting til å bekymre seg for, huff.....man blir jo så glade i disse søte små !
 
 
Nå ble jeg skrekkslagen og begynte straks å si, vi må kjøpe mat, fort deg på felleskjøpet, er de varme nok, vann, har du sjekket rompa for forstoppelse og bæsj, er de trygge nok.......................................
 
 
Og for å være helt sikker på alle mine egne spørsmål, tok jeg med meg en boks med ananas, og mais, kamera og gikk ut selv.
 
 
For et spetakkel, var det maten jeg hadde med for å feire nytt liv, eller var de livredde for at jeg skulle gjøre de noe ?
 
 
Her er de ferske nybakte mammaene som selv ble ruget frem her i samme hjørnet
i fjor sommer !
 
 
 
 
Her feirer vi med ananas og mais !
 
 
 
 
Hanepappa kommer på barselbesøk ! eller for å stjele litt snacks ?
 
Han var også en bitte liten baby i fjor, tenke seg til hahahahaah
 


 
 
Vakre og søte små !
 
 
 
 
Denne ser nesten ut som en miniravn !
 
 
 
 
De to andre lot jeg være i fred, for en reservehønemor vet sin besøkstid hihihi !
 
 
 
Nå får vi bare si tvi tvi for at de overlever, for jeg har aldri fått kyllinger på vinteren før,
har du ?
 
 
Om ja tas gode råd imot med takk og lettelse !
 
 
Hilsen hønemor nr. 1 på Opstad ho Lenamor



2 kommentarer:

  1. så nydelige små!! :D Syns jeg ser det løpe ut på tunet med armene fulle.. Hihi.

    SvarSlett
  2. Takk Maya :)

    Ja jeg ler selv også, tigermor, eller var det hønemor ??? hahahaha.....................og heldigvis lever de i beste velgående ennå, takk og lov ! Mammaene lar meg kose med det, og lar meg faktisk klø de på hodet, så her er det bare kos om dagene, hilsen Lenamor

    SvarSlett