mandag 13. januar 2014

2009 var året ALT endret seg !

Fra 2 roms, til 4 roms, til enebolig til storgård på Hedmarkens paradis.
La reisen begynne !

Vi er jo fra Oslo, og bodde på Oppsal i en kjempefin 4 roms leilighet, så kom Martin, sønnen vår som nå er 7 år til verden i 2006. Da ønsket vi å ha mer gress og et koselig stakitt gjerde sånn "plutselig", les meg ;)

Så da han var ca 8 mnd, flyttet vi på litt på landet til Kløfta, og pusset opp enebolig som vår ferdig i 2009 !



















En dag ringte telefonen til min mann, og der fikk vi vite at Opstad Gård nå skulle selges, ville han være interessert i å vurdere å ta kjøpe den ?

Selv hadde jeg aldri vært på gården, og da vi en varm fin dag i slutten av august dro oppover på en dagstur til Opstad, ble livet aldri det samme igjen.
Der ligger Opstad sier han, hvor sier jeg ?
Matthias visste nok hva som ville skje når vi stod nede i begynnelsen av veien og kjørte opp alleen og til tunet !




Å bli overbegeistret dekker nok ikke engang begynnelsen av alle de følelsene jeg fikk inni meg der jeg stod og tittet rundt.



Det var MYE trær, det var stille og fredelig, det var rett og slett magisk !
En ekte Tornerose gård !



Å gå igjennom buen og inn på inntunet var min største redsel, hva ville jeg føle på et tun med så mye gammel historie ?



Jeg kjente umiddelbart en dragning mot bygningene, og en hel masse positivitet rundt meg, og der og da hadde i hvert fall jeg bestemt meg, HER VIL JEG BO MED MARTIN OG MATTHIAS :)



Med 1 stk som er ADHD turbo, les meg  og 1 stk som er tømrer og den rolige og sindige typen, visste jeg at vi må prøve i hvert fall.





Så da ble det sånn da, at Lenamor fikk 1/2 kongeriket og sin kjekke prins, og flyttet til Opstad :)



Jeg har aldri sett så mye vakre møbler, bilder, klær, pyntegjenstander, og sjel som jeg gjorde i husene her på gården.



Tenk dere en pauseknapp, som har stått på i flere 10 år, og da får dere en liten pekepinn på hva vi så og opplevde.



Dere ser jo på mange av bildene her hvordan enkelte rom så ut, på godt og vondt.



Det var et skattekammer av dimensjoner mildt sagt, og jeg reiste opp hit en kald februardag i 2010 og hadde med meg maling, pågangsmot, søppelsekker og var her i 3 dager helt mutters alene. Det var kaldt, mørkt, og SKUMMELT hahaha....



Det var en opplevelse som ikke nødvendigvis bare gav meg herlig nattesøvn ;)
Og jeg var ikke "alene" i huset vi bor i nei !




Men som det stabeistet jeg er, lot jeg meg ikke skremme vekk, jeg malte og malte, malte og malte, og rosa ble til eggeskall, og mørke rom ble lyse og innbydende.





Jeg brukte nok 10 søppelsekkruller og var stamgjest på vår lokale Heggvin miljøstasjon, hvor vi er stadig på besøk ennå, dog ikke for å kaste ting, men det blir jo fort mye mye søppel !






Så jeg følte meg litt alene selv om DET VAR JEG IHVERTFALL IKKE HAHAHAHA :)
Det ble mørk kl 15.15 og det eneste lyset jeg så, var på riksveien med noen biler som passerte nå og da, og lyset over buen ute.
Jeg kjøpte en tv, og Sex in the city filmen, som jeg lå og tittet på i sengen i dette rommet, koselig ?
Det er fremdeles vårt soverom, bare tatt inn i 2014 !






Nå er jeg glad i å være hjemme alene, faktisk nyter jeg det ganske mye, til jeg må en tur bort hahahaha.......blir aldri fornøyd jeg, blæh..................

Vi startet opprydning og vasket og støvsugde, ryddet, vasket og støvsugde.......og kjørte flyttelass på flyttelass oppover, og i mai 2010 flyttet vi inn på gården.




                             Kjøkkenet vårt !




Man forstår nesten ikke helt omfanget av ALT en skal lære seg, mennesker en skal bli kjent med, skog, og jord, bygninger og alt sammen, en overveldende herlig tid var det egentlig !






Vi hadde et juletre som var så stort at når det ble hogd, sneiet det bygingen i andre enden ev tunet ! fysj så redd jeg var den dagen hahahaha.......Og det tok oss ca 14 dager å kappe opp dette treet og rydde og rake, kjedelig................men så kom sola frem på tunet, og mosen forsvant :)



Bønnestengelen som i eventyret neste dette !



Traktoren til Herr Juul som bodde i huset i alleen :)








På bildene, ser dere både vårt hus og hovedhuset og hvordan det så ut i stuene fra gammelt av.

Synd på en måte å ta bort det gamle, men vi måtte inn og ta tak i mye med en gang, det ble nytt tak, flere nye vinduer, sopp som måtte bort, lufting, vasking igjen, og støvsuging, herregud så mange støvsugerposer jeg har brukt hihihihi......skulle bare kjøpt en stor industristøvsuger med en gang egentlig !








Nå kan vi vise våre gjester rundt, uten å overbevise de om hvordan det blir til slutt, vi er mere ferdig med å pusset opp overalt nå, fra nå av blir det mere kos !

Nedover her er det masse bilder av litt av det vi har gått igjennom, og kos dere med titten.
Nå har vi stagget litt av kaoset, og det råder ro og oversikt i alle skap og skuffer, rommene har blitt pusset opp, og gården er i full bruk, Opstad Gjestegård ønsker alle sine gjester hjertelig velkommen !
 

 
Den "koselige" hallen vår !
 

Soverommet til Martin !
 

 


 


 

Festfjøset før vi malte ! Koselig ?

 

 

 

 

 
De gamle bjørkene var råtne inni, og nå er det nye prydepletrær som er blitt plantet !

 

 

 
Litt overgrodd utenfor huset vi bor her !

 

 

                                         
Ballsalen i hovedhuset !

                     
Soverommet til Herr Andreas !

      
Romantiker og svært så sjarmerende !

                                                                     
Gamle barnerommet !

Rommet til Gerd ! som hjalp Herr Andreas i huset :)



  
En vakker kaldt vinterdag, fint ikke sant ?



 

 
 Håper du likte reisen vår :)
Å se på bilder av før og etter, selv om etterbilder ikke er med her nå, gir det oss en god forståelse av hvorfor hanken på bæreposen blir litt sliten og ryker i blant ;)


 

 

 

 

 

 
 

1 kommentar:

  1. så mange bilder!! Og kjenner meg bare sånn enda mer sjalu på alle flotte møbler, store bilder osv ;)

    dere har fått det så flott, guri land, dere er flinke!!

    Og for en energi du har Lenamor :)
    Tar av hatten for deg!

    SvarSlett