onsdag 25. desember 2013

Gledelige NØDVENDIGE juleferie !

Å jul med din glede, og jul med manisk lyst til å pynte hahahahaha................
Ja dette året her har virkelig Fru Figur, les meg selv, tatt pynten til en ny dimensjon !

Men du verden så koselig det blir rundt om i huset, og det virker som om gutta mine, dog de ikke akkurat uttrykker det med så store eller mange ord, liker at det er en god følelse av jul her på Opstad nå.

Vi startet juleferien med en Oslotur, denne går ut til Maya, Ingrid og Anne hahahahaha (intern) og som alltid en runde på IKEA, for NØDVENDIGHETER hehehehe....

Og etter en laaaaaaaaaang dag med besøk og handling bar det hjemover igjen.

Vi fikk hengt opp gardinstenger og nye gardiner her, tok hvite, da er valgmulighetene større ved maling av gulvet som snart skal skje !

Tror vi tar hvitt jeg og kanskje vi da lar veggene forbli slik de er nå, med den originale veggmalte lerretduken.
Vi får se...........




Etter dette pyntet jeg treet med alle de fine pyntekuler og annet som jeg har hatt lenge, eller har fått tak i denne høsten.

Jeg fikk Matthias til å hente en STOR flettet kurv som treet skulle stå oppi, for det er jo så populært har jeg sett i blader og slikt hehehehe...................passet som hånd i hanske ! Du ser ikke kurven her da men !

Veldig fornøyd med Disneytreet i år, og spesielt de søte små skøytene som henger midt på som du ser.

Nå er alle julebord ferdig for denne gang, kjøkkenet er vasket og klargjort for nye gjester, og juleferien ble forlenget ytterligere noen uker ! hva skal en finne på ?????

Vi har valgt å feire jula alene oss 3 i år også, alle vil ha sine egne tradisjoner, og vi er jo ikke alene om det, men det dreier seg også om at dette har vært en utfordrende sesong, på godt og vondt, og med høner og katter, og veldig lite overskudd og tålmodighet, er det av erfaring best å være hjemme da !

Men etter å ha sovet seg gjennom flere timer både dag og natt, er man like trøtt i trynet hahahahaah.......kanskje lavtrykket gjør "underverker" med energi og humør hos deg også ?

Jeg lengter etter sol og blå himmel, kulde og snø om jeg må velge da !
Helst 28 varmegrader, sol, basseng, kylling bønner og ris i Karibien er det jeg ALLER ALLER ALLLLLLLLLLLLER helst ville ønsket meg da hahahaha.

Vi har snakket om å reise til varmere strøk på juleferie en gang, så kanskje neste år ?

Spisestuen er her dekket opp til julaften med min lille familie, og vi gledet oss så masse til å spise da jeg tok dette bildet hihihihih.................fort deg da Lena hørte jeg i bakgrunnen hihihi.....

JULEMAT !

Å lage julemat og ribbe er jo det enkleste i hele verden, eller ?

Jo om du liker å lage mat er det det, om ikke la noen andre gjøre det hahahahaha......

I år hadde jeg vært flink pike og stekt medisterkaker og hadde de alt i fryseren, pølsene var bare å steke i pannen med smør. og ribba var kjøpt på SPAR på Viken i Vang.

Den hadde fått godgjøre seg i kjøleskapet i 3 dager med masse salt og pepper, godt rutet opp og klar for ovnen på julaften.

Vi dro faktisk ut på CC Marten og handlet litt klær, leker, mat og hadde verdens beste tid, og så dro vi til Vang kirke for å tenne gravlys, eller vi forsøkte å tenne gravlys hihihihih... det kom vindkast på vindkast og hver gang vi lyktes, slukket det igjen, så vi gav opp rett og slett, men vi var der, det må jo telle for noe vel ?

Tidligere Opstadbeboere, som ligger der, og det var spesielt hyggelig å se navnet til Herr Andreas og Martinius som vi mener er igjen på gården og gir oss en sånn ekstra god energi i hovedhuset :) jeg liker mine spøkelser, de gir livet litt ekstra krydder de, så sant de oppfører seg pent da selvsagt heheh....

Jo......tilbake til julematen, jeg legger ribba i ovnen med svoren ned i bunn, og lar den ligge der i en time, på ca 160 grader.
Så snur jeg den, og steker vider med jevnlige påfyll av stekeskjy over for sprø svor.
Og etter endt steking har du VERDENS MØRESTE OG BESTE RIBBE I VERDEN NAM....

Sausen er så lett å lage, du siler av alt som er i pannen, det er løk og hvitløk hos meg, med masse salt og pepper, og tar oppi ekte meierismør, maizena, fløte, og visper rundt til du har en flott saus, det skal ikke være nødvendig med ekstra krydder her, men hver sin smak selvsagt.

Jeg gadd ikke å lage egen rødkål og surkål denne gangen, synes den i butikken er god jeg hehehehehe....

Gode senneper, gulrot, poteter, tomat og kruspersille, pølser, medisterkaker, ribbe, rødkål og surkål, ja da er jeg fornøyd i hvert fall :)

Og riskrem med fjordland som basis, DEN ER BARE BEST ! og med krem med sukker lett blandet rundt, servert med egen bærsaus, av bringebær, jordbær, skogsbær, melis, kanel og litt attåt, fikk den bollen der ben å gå på etter gavene var pakket ut og gutta mine bygget lego på kjøkkenet mens mor selv satt med beina på bordet, cola, riskrem, potetgull, Daimsjokolade, katter og teppe, og hadde det helt ok fantastisk......
Martin toppet det hele med å kaste opp og da måtte mor til med litt heeling, varmeflaske, en dusj, laaaaaaaang fot og leggmassasje og stryk over hår og ansikt, før han sovnet fornøyd !

Joda julen gjør noe med en, på godt og vondt, jeg ville ha elsket å ha flere her hos oss i julen, og for en som er litt ekstra sliten nå, setter det tanker og følelser i FULL GALOPP !

Nå skal jeg forsøke å gå ut til de andre som holder på ute, jeg har akkurat tatt en dusj, og våknet litt opp fra feriedvalen min hihihihih...............det var viktig med ferie nå kjenner jeg på hjertet OG HODET mitt !

Til nyttårsaften blir det en 7 kilos kalkun, med egen hjemmelaget kjøttpudding, rosenkål, mandelpoteter, og sausen til a mor, meg altså hihihih som skal lages, og vet du, jeg gleder meg allerede !
Det blir et stort selskap for 3 hahahahaha...................eller kanskje vi inviterer noen venner !

Den juleglade gårdskjerringa på Opstad er litt gladgal, og liker sin julemat ja !

Selv på kjøkkenet har vi et tre i år, pyntet med gamle hjerter og treet satt i en gammel vinballong, funker det !

Og et på utsiden av døren :)

Så med det ønsker jeg deg en varm jul, med litt ekstra omtanke for deg selv, for vi må ikke glemme seg selv oppi alt dette, for vi mammaer skal jo ofte lage til en så perfekt mulig ramme som mulig, og det går på bekostning av oss selv, og de rundt oss, for vi sliter oss ut !

Jeg ønsker deg et nytt år som kanskje tar deg med ut på et eventyr og utfordrer deg til å ta tak i noe som burde vært løst for lenge siden, noe som du har hatt lyst til å lære deg eller prøve eller bare være den beste DU kan være :)

Jeg har allerede mye på min liste over ting jeg vil lære mer om, utvikle meg på og oppleve med min familie.


GOD JUL & GODT NYTT 2014



 
 
 
 
 
 



3 kommentarer:

  1. Kl 14.06 var det 3500 visninger wow :)

    SvarSlett
  2. For en koselig julefeiring dere hadde :)

    Tror hvitt gulv kunne blitt veldig fint, så hvor mye det lyste opp på soverommet på sætra vår :)

    En uke igjen nå, så er det Køff-åpent igjen ;)

    SvarSlett
  3. Takk for det, ja vi storkoste oss, stille og rolig var det.
    Ja hvitt blir nok fargen, må bare finne ork til å gjøre det nå hihihih ;)

    Køff forbud jeg :( men jeg kan bli med da som letehjelp hihihihih :)

    SvarSlett