onsdag 10. september 2014

Selskap på Opstad !


Høsttiden på en gård er vakker, løvet ligger strødd, fargene er nydelige, sola er innom i blant med sommervarmen, og det er tid til refleksjoner over hvordan livet er på godt og på vondt.

Jeg er over gjennomsnittet glad i sommervarmen jeg da, med mine signaturslipperser, shorts, singlet og alle mine sommerkjoler, ahhhhhhhh det er en lykkens tid.

Så nå når jeg ser på datoen den 10.9, kjenner jeg meg litt vemodig over at Frøken Høst har inntatt årstiden sin og vil gjøre sin grundige jobb med å la regnet fylle alle plener og jorder med vann, så Herr Vinter kan lage is og tæle i jorda.

Ja de samarbeider vel ikke nødvendigvis så supert til tider, for enten har Frøken Høst blitt litt små surrette, og kommer innom og plutselig bare reiser igjen med høsten sin, hvor hun drar tja hvem vet ?

Jeg tror selv at Herr Vinter er den som kanskje begynner å dra på årene og trenger en stødig avlaster som kan gjenoppbygge tilliten vår til at vintrene kommer til jul, og snøen ligger som et hvitt teppe utover og gi oss det nødvendige lyset vi trenger siden Fru Mørketid er veldig påpasselig med sine oppgaver, hun er ALLTID punktlig hun da :(

Så har vi oss da, vi menneskene som bor her på denne delen av jorden, med alle sine herlige, ikke fullt så herlige og fullstendig ufyselige årstider, vi er like tålmodige eller utålmodige alt etter som, og snakker om været  når vi møtes, for det er det vi nordmenn synes er det tryggeste i hele verden å snakke om, en kan liksom ikke gjøre noe gæli da hihihih...

Ja en kan jo saktens glede seg over at alle årstider har sin sjarm, og det er jo fint det, men det skal jeg si dere, at å bo på en slik gammel gård som ikke har dobbeltvinduer i hovedhuset, ikke har gulvvarme og flisfyringsanlegg som er på populært på gårder nå om dagene, ja da er det tunge løft med ved og bruk av strøm som gjelder hver dag hele vinteren gjennom for at ikke rørene skal fryse og sprekke og at våre glade gjester ikke skal fryse og ikke kose seg sånn jeg liker det, for varme DET skal det være.

Jeg er nå svært så takknemlig for at Gjestegården vår går så bra, vi har stadig nye bookinger, og vi har nå 12 bryllup og 4 konfirmasjoner allerede booket for 2015, så jeg går en travel tid i møte, for ikke å snakke om denne høsten, med foredragskveld, julemarked, brylluper og bursdagsfest, men jeg har en jobb som genererer inntekt, og det gjør at vi nå har kjøpt en ny varmepumpe for 2. etasjen i hovedhuset, og til og med et stort kjøleskap på 700 liter har jeg bestilt sammen med en ny vakuummaskin og vannkoker for å lage mørt deilig kjøtt til gjestene.

Vi er ikke særlig glade i å låne fra banken, utenom det som vi måtte, og det føles godt å bygge en solid sten for sten for hvert år.

Denne uken har jeg jobbet mye i både hovedhuset med å male dører og lister, det blir hvitt, lyst og innbydende.
Jeg har tatt ned en vakker himmelseng og demontert seng for å omgjøre dette fine rommet til en stor flott stue, hvor gjestene kan kose seg sammen.
Og bære sofaer opp og ned, bort og tilbake, ja det har min mann lært seg å leve med hihihih....

Han venter i "spenning" på neste Lenaprosjekt, og det kan være uteplassen foran fjøset, port på buen, gjerde foran fjøset, ta ned alleen vår, ja denne listen kan jeg sikkert skrive på igjen og igjen.....

For det er jo litt sånn, en lærer mens veien tar en frem, på godt og vondt, og siden overnatting ikke er det vi ønsker å satse videre på unntatt 1 soverom for brudeparet, har tilbudet og plassen i huset økt, og komforten blitt bedre,

Vi skal ha en liten konfirmasjon til helgen, og ballsalen er pyntet, og stuene er klare for å ta imot gjestene.
Maten blir mitt eget koldtbord og det blir kaffe og kaker i stuene etterpå.
Vi er veldig glade i konfirmasjoner, de varer ikke så lenge som bryllup, og de er mindre med antall gjester, og da kan man ha litt ekstra tid til gjestene sine. Men missforstå meg rett, der er bryllup som er vår signatur blitt.

Fjøset fikk også sin vask og shining i går, da vi på søndag får over 60 familiemedlemmer på Matthias min manns side på slektstreff.

Da blir det rykende varm høstsuppe med nybakte brød og smør til, masse prat og kaker og kaffe, så det blir en hektisk uke dette så snart det braker løs.

Idag tror jeg at jeg bare skal kose meg litt, kanskje gå en tur, ta en tur i Ankerskogens velværeavdeling, og handle inn litt råvarer til selskapene.

For etter å ha hatt STOR husrengjøring i hovedhuset på mandag, og i vårt hus i dag, ja da kjenner jeg behov for å legge meg rett ut, i et basseng og bare kjenne ro i kropp og sjel.

Hilsen Lenamor i Vang !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar