mandag 28. april 2014

En lasagne, nøttemarengskake, maling, gjester og en liten kylling !


En liten runde rundt på gården viste meg at hvitveisen var kommet for fullt på Opstad !
Vakker vårblomst det.


På Opstad går dagene i å male, male og atter male, for det skal skinne til vi starter opp sesongen i mai, og bygningene har fått et etterlengtet strøk med hvit maling.

Her er hovedhuset etter en ny runde med maling.




Vi hadde en overraskelse i helgen da hønemor som har ligget klukk på flere egg, og en klekket selv, hadde
gitt opp tror jeg om at det ville komme flere, gått bort fra eggene sine.

Matthias tok de bort, og ville være helt sikker før han kastet de at de var enten ikke befruktet, eller døde.
Og det var da han oppdaget et bittelite hull i det ene egget, og åånet det forsiktig og en liten kald kylling lå inni.

Han løp bort til meg med den lille, og gav den til meg så jeg kunne umiddelbart sette på varmen i hendene, fordel med varme hender ved slike tilfeller ja.

Den lilles hjerte slo sakte, og den virket veldig pjusk.

Vi fikk til og med tatt frem hårføneren, så den skulle få ekstra med varme, og da åpnet den forsiktig opp åynene sine og så pip, pip.........ganske utrolig følelse å få og med gutta mine rundt meg og den lille pipipen, stod vi bare der i stillhet og smilte.


Her er den lille familien, og det er den lille brune foran som strevde litt i starten.

Han ble godt tatt imot av mor og den andre lille kyllingen, og nå er de sammen i kaninburet hvor mor kan nyte rolige dager med ro og full servering med alskens godsaker som mais, druer, brød, og ananas.

Her er en stolt Martin med den lille tassen.




Jeg smiler ennå over at dette bittelille livet ende med å klare seg.

Måtte flire, Martin fant seg en liten gren som han hang dartskiva på og kastet i vei !


Og etter dette var det middag ute, med nachos og alle greier, nam nam....

Guttaboysa mine !



Denne uken har vi hatt gjester på gården og det ble servert både fantastisk god kake, og mors hjemmelagde lasagne til kursgjester, ikke en smule igjen av noen av tingene, det kaller jeg helt ok :)




Her har jeg stekt kjøttdeigen, og grønnsaken først hver for seg, og så blandet de, og laget en ostesaus, og så starter monteringen.

Den ferdige lasagnen tok jeg ikke bilde av da, det gikk rett i glemmeboka, med den ble servert med sprø salat, urtedressing og hjemmebakte rundstykker fra en venninne av meg.


Her er starten på kaken også.


Denne kaken ble servert med 2 lag seig nøttemarensbunn, krem, en smørkremsaus og bringebær, og får meg til å smile ennå.

Den skal vi servere våre gjester på kafeen når vi åpner etterhvert ja, så du må komme å smake du også .)

Mens kursgjestene hadde møte innendørs hele dagen, slappet jeg av i hengekøya mi, underveis, helt herlig !

Og med en sol så varm at vi nå bare kaller Opstad for Costa De Opstad, er brunfargen sikret for denne sommeren allerede hihihihih..........................


Jeg grunnet 1 av 3 benker igår, og fant fort ut at det var gørr kjedelig, og angret neste med en gang jeg hadde begynt.





Så ble bu bygningen malt, og både forsiden og baksiden fikk seg en oppfriskning.

Før og underveis.



Dette ble kjempefin.


Selv gamle takplater og annet raske måtte Herr ford kjøre bort, for nå skal baksiden være fin.




Nå kan våren virkelig komme på besøk til oss !




Urtehagen min blomstrer som aldri før, og gressløken er allerede fyldig og herlig grønn.


Rabarbra og løpestikke.



Fine gode gressløken.


Skal utvide med å lage flere bed og plante flere herlige stauder.

Og ellers er det stille og rolige dager, vel vel, nei egentlig ikke, men jeg har som motto, at en får tid til det en vil.

Og kose seg på trappen i solnedgang, DET har jeg tid til hver dag sola er innom.
Ihvertfall noen dager fremover.





Har du hatt dugnad hjemme da ?

Blir jo så fint, selv om man selvsagt kunne tenkt seg å bruke tiden på helt andre ting kanskje ?

Ha det så bra, hilsen Lenamor, med sommerbrunt ansikt i april alt !




1 kommentar:

  1. Masse herlige bilder :D Vi gleder oss til cafe på Opstad igjen :) Blir noen hektiske uker her også, før spaden settes i jorda i midten av juni.. Hu hei hvor det går! :D

    Ble så flott med ny maling :)

    Godt du har slike varme hender Lenamor :)

    Klem fra Gårdsjenta

    SvarSlett