mandag 7. april 2014

Stuene får en ansiktsløftning !




I hovedhuset vårt er det 2 fine stuer med masse sjarm, og man kan lett se at dette har virkelig vært et sted de har hatt mange fine selskap.

La reisen begynne !




Før vi begynte var det mye som stod overalt, for hovedhuset var nærmest som et lager for gamle dødsbo og ingenting skulle da kastes nei !


Så alt måtte flyttes ut før vi kunne begynne å skrape og male opp på nytt igjen.

Kaos !

Oppi kaoset var det hele tiden en tanke på hvordan det ville bli til slutt da.











En del av dette stod i vårt hus, og ble flyttet over til hovedhuset etter en 
fordeling mellom familien sommeren 2010.

men nesten ingenting ble med videre og her er det fremdeles ! 

Det er vi glade for idag, da vi har så mye fint å møblere med.
















Her er rommet da vi begynte å slipe !




Her har vi tilbragt myyyye tid her, puh......




Oppi kaoset var det hele tiden en tanke på hvordan det ville bli til slutt da.













 Vi valgte linoljemaling i dette blå rommet, og Gustaviansk blå på veggen.

En nydelig farge gjestene liker veldig godt.




Dørene har vi valgt å ikke lasere ennå, før vi vet om vi vil eller ikke !




Her har dørene endelig blitt ferdig pusset, etter så mange timers arbeid, at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte........


Vi valgte å montere en varmepumpe i stuen nede, det har vi ikke angret på !







Da den begynte å gå, kjente jeg med en gang at dette var rett avgjørelse, nå fryser ikke vannet når det kommer, og gjestene kan kose seg enda mer.

Jeg måtte godsnakke med spøkelsene i huset da jeg begynte å forsiktig ta ned alle bilder og flytte på møblene, for ikke å irritere ytterligere.


Jada det er meg i et nøtteskall.......................meg og spøkelsene ! men da har jeg selskap på dagtid, og etter at gjestene våres er reist hjem igjen da.


Og takk og lov for at de elsker å ha besøk.........de som kommer hit bemerker alltid meg en gang de kommer inn døren, at åhhhhhhhh nå kjenner jeg meg rolig :)

De sovner til og med på sofaen noen av de, og DET kan Lenamor like masse.

Det gikk heldigvis bra i hovedhuset, i vårt hus som vi bor i, vel ikke så greit :(
men det er et helt annet innlegg for en annen dag :)





Vi valgte en eggeskall farge på veggene i stuen, og en gråbeige gulvfarge, 
det gir harmoni, og passer godt til møblene.





Nakent, men det begynner å skje ting!

Vi jobbet som gale for å rekke vår aller første bryllupsmesse som vi arrangerte på høsten 2012.



Gulvet i dette rommet var brunt og malingen var begynt å sprekke opp, det samme med tak og vegger.

Det samme gjaldt dørene og listverket rundt som var opprinnelig glasert og kjempefint, da det ikke var sprukket opp, men gjestene liker så godt resultatet slik de er nå :)

Lag på lag med maling måtte fjernes, og slipemaskinen jobbet på høygir de helgene vi leide den, nesten nattarbeide måtte til for å rekke over mest mulig.


En kjempejobb å skrape og male det opp igjen ventet oss, puhhhhh.................blir nesten sliten av å tenke på det nå også, snart 2 år etter at vi er ferdige med rommet hahahahahaha.

Jeg begynte å vaske ned rommet, da uten innlagt vann i huset, det skjedde først 3 måneder senere, så bøtte på bøtte ble båret inn og ut !






Dette rommet har hatt mange varianter av møblering, her er den brukt som spisestue.




Her har jeg dekket på til gjester !




Det fine er at jeg kan jo bare ommøblere igjen om jeg vil ha det sånn eller sånn :)




Det som er så fantastisk med Opstad er alle de vakre møblene som stod her og ventet på å bli brukt igjen :)


Vi har kjøpt 1 salong på Finn.no en vakker grønn velursofa med løveføtter og 2 tilhørende stoler, som er helt herlige å sitte i, og VEEEEEEEEEELDIG tunge !





Jada jeg har selvsagt flyttet rundt på de selv også hahahaah.............har da ikke tid til å vente på min mann når jeg helt plutselig får en god ide jeg ;)

Med fillerye og myyyyye muskler klarer jeg det jeg vil jeg !



Disse rommene har blitt forandret på underveis, og det kommer de helt sikkert til å bli igjen også, kjenner jeg meg selv rett hihihihih....................





Her er fra jula 2013

Her har vi både selskap, kurs, foredrag, middagsselskaper, kafe, og mer til.....................

En lun stuen med en hjemme hos atmosfære fra gamle dager har det blitt, og det liker våre gjester.













Håper du koste deg med innlegget, og reisen vår i dette rommet :)


Kanskje kommer du en tur på besøk hit selv en vakker dag, 
og nyter en kopp kaffe og spiser litt mat :)


Hilsen Lenamor på Opstadfarmen i Vang !

8 kommentarer:

  1. Kjære Lena.
    Jeg kjenner det helt inn i hjerterota, altså! Er så glad for å se hvordan de vakre, gamle møblene igjen kommer til sin rett. Det er skapt harmoniske og fine rom, helt verdig en stor, vakker bygning. Jeg fryder meg!!!
    Dette må ha vært en godtepose av skatter å innrede med, hehe.
    Herlig!
    Ha en fin kveld! Klem fra Anne- Britt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen Anne- Britt :)
      Ja dette med møblene og møblering av rommene var noe jeg gledet meg til allerede første gangen jeg var på Opstad og tittet :) jeg visste bare at her skulle vi bo, og veien dit har vært lang, støvete, og kostbar, men nå kan vi gå i gang med flere prosjekter, og det blir spennende, hilsen Lena

      Slett
  2. Jeg elsker disse innleggene dine:) Det er så gøy å se alt dere har gjort med stedet:)

    SvarSlett
  3. Lenge siden jeg har fått titta inn hos deg nå! Og siden jeg har sett deg in real.. :(

    Men her er det jo full fart som vanlig ser jeg :) SuperLena står på! :D Rommene er så nydelige, og møblene er jo bare til å dandere rundt i alle mulig måter, de er jo så flotte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen gårdsjenta :)
      Ja nå som du er tilbake i full jobb, blir det travelt :) Takk for det, ommøblering er jo alltid moro :) god påske til deg og familien, klem fra Lena

      Slett
  4. Så utrolig flinke dere er! Og effektive! Det ble så fint! Og ja, det er mye sjel i gamle hus:)

    SvarSlett
  5. Så hyggelig at du liker det da Eldhuset :) ja gamle hus har mye sjarm og sjel, hilsen Lenamor på Opstad

    SvarSlett