søndag 2. november 2014

Tiden var inne !


Ja nå var tiden inne for å felle den overmodne gamle alleen vår som var rundt 125 år gammel.

Farlig er vel ordet når bjørk blir så gammel.



Trærne var til tider så råtne og farlig at det var en svært påkrevet prosess å påbegynne denne høsten.

Møt Tom Nilsen, fantastisk til å felle trær, og en kjempeflink kunstner, og utrolig hyggelig kar fra Vallset.
Sjekk hans facebookside Tom Nilsens malerier.




Jeg var så heldig å få tak i han på en onsdag, og torsdag hadde han felt 24 trær allerede.


Er man proff er man proff.

Å se hvor fort han jobbet og hvordan trærne falt et og et nedover alleen gjorde meg helt hypnotisert.



Han brukte ca 1 minutt på å felle et tre, og ca 2 min og 20 skunder på å kviste hele treet.























På bildet over kan dere se at inni var det råte.

Dette resulterte i en hel dag med stirring og stor begeistring over en effektiv kar med motorsag.

Kan vel trygt si jeg følte meg uvant lite effektiv denne dagen hahaahhaha........................eller vent litt her.................................................
Jeg fikk bidratt med 1 ting da:)

Elisabeth vår leieboer og jeg fikk hentet en gammel trestige jeg fant bak stabburet, og gikk over jordet.




Vi hadde en gammel telefonledning i lufta som vi ville ta ned før "vi" hahaha felte andre siden.

Først prøvde Elisabeth, så Tom og så måtte jeg til topps, klamret meg fast til en morken gammel mast som guden vet hvor gammel er og med stahet og enorm kraft i armen klarte å hekte av ledingen.

Og det oppe i høyden ca 5 meter over jordet, svaiet jeg i vinden. Neida, det var sol og blikkstille forhold, men fy søren så høyt det føltest....





Og er man i gang med å felle trær, ja da kan man da ikke stoppe opp i alleen vel !

Neida, her bar det opp på gården også, og vi felte 2 kjempestore trær, "vi" felte, hahahahaha...................ja jeg levde meg så inn i jobben at jeg var litt med til Toms begeistring ????








Nå har vi fra neste sommer sol hele kvelden inn på inntunet, og det blir fantastisk å slippe å flytte hengekøya mi rundt om for å få med de siste solstrålende.

Bak huset vårt hadde vi også en kjempe av et tre, og et lite søtt et, gjett hvilket som måtte bli til ved ?

Og takk for at han klarte å felle det uten at det lille søte fikk bli med på ferden, da lo han godt, eller han lo og sa, ja da slapp jeg å løpe over jordet da Lena i sikkerhet hahahaha.............

Jeg gav klar beskjed at, huset nja det går sikker greit, med det lille treet, DET får ikke lov til å bli skadet hihihihih...............ja da, jeg er litt rar ;)


Det morsomste av alt denne dagen, var da min mann kom kjørende opp langs riksvei 25 og oppdaget at, hei, hvor, hva hæææææ ? og overraskelse, med ryggvondt kan han ikke gjøre dette selv, så derfor ble det en jule og bursdagsgave fra meg til han ;)

Og Herr Ford, vår traktor, ja han startet fint han så lenge det varte, og vi fikk jobbet litt, før han måtte ha en laaaaaaaaaang pause på jordet.

SUKK.......................................................................................................................................

Hva jeg sa til den stakkars maskinen kan jeg nok ikke gjenfortelle her., p.g.a sensur.


Men vet dere, vi er velsignet med fantastiske gode naboer, og jeg tok kontakt med Vidar og lille rød traktor, Kåre i skogen vår, Ole Helge som leier jorda vår, og Helge pappaen hans, Ivar på Kallerud gård og voila, hadde vi plutselig hele jordet fullt av arbeidssomme traktorer, og skogmaskiner med klypearm, og villige bærere.







"Lille" rød traktor, er min helt egne favoritt, han bor rett her borte, og kjører trofast gjennom vinteren og måker snå men eier sin Vidar :) som forresten dukket opp 15 minutter etter at jeg snakket med han på telefonen, DET er naboen sin det :)




Her er Ivar på Kallerud i full sving, og når han dukket opp med denne fantastiske maskinen, ble vi litt overflødige alle mann hahahahah........



Kåre Bekkevold, naboen vår som driver stort med gris, lånte oss denne fantastiske traktoren, og fikk litt enkel opplæring.
På under 6 timer var alt ryddet vekk.



Tenk det da, 6 timer, for en glede, jeg blir rett og slett litt rørt over hjelpsomheten her oppe.

Og nå håper jeg de gjør det samme med oss, når de trenger vår hjelp.

På mandag den 3. nov kommer Tom tilbake, og da går resten av trærne, og så er det bare å gå i gang med resten av opprydningen puh........

Hva skjer da videre med alleen vår ?

Vel vi skal få gravd opp alle røttene og få planert ut og få alt på plass.
Vi vil bruke god til på å velge rett trær, og det vil bli lagt strøm nederst i veien til det nye skiltet vi planlegger og kanskje leddbelysning for å få små lyspunkt, for det blir virkelig mørkt her oppe på denne tiden av året.

Så neste år blir det gressstripe med kornåkere på begge sider, og jeg tror at det kan bli ganske så fint,
til vi har fått plantet opp nye trær igjen i ca 2016.

Her på gården er jeg travel med å besvare alle forespørsler, ha møter og skrive bryllupstilbud for 2016, det går unna i svingene her i Vang på Hedmarkens paradis, hilsen Lenamor i juletanker.

Snakkes snart da :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar