onsdag 11. desember 2013

Julegodter fra Opstadkjøkkenet !

Å lage julekonfekt er spennende, og med en viss formening om hva en skal lage, tar man frem det en finner i skapet, og en rekke flere ingredienser for å supplere inn dette i utvalget og smak.

Mette vår egen kakedame som baker de fineste kaker, se bilde av en bryllupskake hun har laget her til venstre for deg, kom hit i dag for å hjelpe meg å lage dette, selv med en travel bakehverdag med 15 kransekaker som også skulle lages i dag ! Så om hun har tid, ja da må alt annet vike, for de å ha hvilepuls her hjemme er en nødvendighet skal jeg love dere :)

Om dere vil kjøpe kransekake 18 ringer tar hun kr 200,- pr stk, og kjøper du 5 stk får du 1 gratis :) send meg gjerne en melding om du vil ha en før jul da vel :)

Vi har kokkelert på kjøkkenet i dag for å bli ferdige med konfekten til fredagens julebord på gården, og herreg........så gode de ble !

Må innrømme at jeg nå er veldig spent på hva guttaboys synes !

Skal også lage noen spennende munnfuller med chips, pepperrotrømme, laks og gressløk, servert på skje på stettefat.

Hjemmelagde medisterkake med sennep og litt attåt, og en lefse med snøfrisk, ruccula og noe slags kjøttpålegg blir det, og med en hjemmelaget julepunsj med spennende smaker.

Fredagen blir en fin dag tror jeg, og Martin skal til beste Emil på overnatting, og vi skal jobbe og servere, dette blir fint !

I dag har jeg dekt på 2 flotte festbord, og i morgen skal jeg hente inn litt grønt innslag å pynte bordet med, bare litt ekstra :)

Så nå skal gutta boys få smake på peanøttfudgen, og forhåpentligvis blir de like henrykte som mor selv hihihihih.................bortsett fra buksa min da hohohohoh....................

Vi lagde bayliskuler med nøttedryss,
peanøttfudge med rester fra siste ladning vaniljefudge, og blandet inn marsipan og marsmallowhs og lagde en trøffelsjokoladekrem oppå med pistasjedryss:)

Og Opstadkuler med smak av kokos, marsipan og  litt attåt !

Nå er det kjøpt inn 13 kilo indrefilet av okse som ligger og mørner i kjøleskapet, og desserten er igjen vaniljepannacotta med bærsaus, nam.......

Trenger ladning av alle batterier etter en så koselig dag med skravling fra alle kanter og med baking, smaking, men det aller hyggeligste av alt, det er at Mette kom hit for å hjelpe meg, og det betyr utrolig mye skal dere vite.

Nå skal jeg roe ned tempoet, til skilpaddemodus, og lage middag, se på tv, og kose meg med plutti plutti plottkatten oransje, mini, frida, loke og Martin og Matthias selvsagt.

Så er det pån igjen i morgen for mere matlaging, da er det vanilje pannacottaen sin tur og sausen til middagen som skal igangsettes :)

Til høyre står Mette og rører i gryta !
Så god kveld fra meg, og legger ved et koselig bilde av Pusur, alias plutti plutti plott :) så pen der han sitter under treet og poserer villig !

3 kommentarer:

  1. Det var superkoselig og den bærsausen din du! Nammm! :)

    SvarSlett
  2. Dette så jo no innmari nam ut! :D

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner kiloen har ramlet på hoftene allerede hihihi :) dette SKAL GJENTAS !

    SvarSlett